Logotyp
  • Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Konstnärerna som ska jobba med CIK - porträtt 1 - Liva Isakson Lundin: Moves
Skiss av installationen Moves av Liva Isakson Lundin. Konstverket kommer installeras i luftrummet på plan två i CIK.

Skiss av installationen Moves av Liva Isakson Lundin. Konstverket kommer installeras i luftrummet på plan två i CIK. Foto: Liva Isakson Lundin

Konstnärerna som ska jobba med CIK - porträtt 1 - Liva Isakson Lundin: Moves

Konsten får en framträdande roll i Knivsta Centrum för Idrott och Kultur. Konstnärerna är redan presenterade men nu är det dags att bekanta sig ytterligare med dem, deras gestaltningar och hur arbetet fortskrider. Först ut är Liva Isakson Lundin som arbetar med verket Moves för luftrummet på plan 2.

Närbild av skissen Moves av Liva Isakson Lundin.

Närbild av skissen Moves av Liva Isakson Lundin. Foto: konstnären själv

 

Liva Isakson Lundin Ålder: 28 år Bor: Gubbängen, Enskede Uppdrag: Luftrummet i foajén, plan 2

Wetterling Gallery i Kungsträdgården har precis öppnat för dagen, en solig förmiddag i slutet av september. Liva Isakson Lundins utställning Hold Sway öppnade för några veckor sedan och har fått ett varmt mottagande och omskrivits flitigt i både tidningar och sociala medier.

- Det är jätteroligt att människor verkar känna något när de ser utställningen, det är det jag vill åt, säger Liva. Jag är så inne i processen - att göra verken och få till alla detaljer. Övergången från limning i ateljén till välkammat hår på vernissage är alltid svår och jag lär mig aldrig att förbereda mig mentalt på det. Men Hold Sway har redan lett till nya förfrågningar och hopp om framtiden - kul när ett roligt projekt leder till ett annat.

Liva gick ut Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2016 och studerade dessförinnan på Gerlesborgsskolan i Bohuslän. Moves för Knivsta Centrum för Idrott och Kultur är hennes första offentliga gestaltningsuppdrag.

Hur skulle du själv beskriva Moves för någon som inte känner till verket?

- Det består av fem rostfria stålband som hänger i vajrar från taket. Stålbanden smalnar av till spetsar i båda ändarna. Det ser ut lite som ormar eller synapser som sträcker sig och pekar åt olika riktningar och vrider sig kring varandra i ett luftrum, säger Liva.

En viktig förutsättning för CIK är att det är en mötesplats för olika intryck och intressen, en plats där idrott och kultur är lika mycket värda och gränsen dem emellan suddas ut. Moves är ett konstnärligt försök att gestalta byggnadens hjärna, en sambandscentral där information samlas, bearbetas och leds vidare till olika aktiviteter och uppdrag. Verket öppnar upp för olika tolkningar hos både vana och ovana konstbetraktare och har starka kopplingar till såväl idrott som kultur.

- Jag valde att fokusera på rörelse som gemensam nämnare för idrott och kultur men även fokus, motivation, lek och målmedvetenhet är viktiga i båda fall. Det är intressant att verket kommer finnas i en miljö med dels människor som är uppenbart kulturintresserade och har kunskap och tydligt ser konsten, men också människor som inte alls har den vanan. Det är inte som i en konsthall, när besökarna i regel har förförståelse och ett givet konstintresse. Jag hoppas att verket ska ge inspiration, en känsla av energi att ta fart ifrån in i sina olika projekt och aktiviteter. Att det sätter igång tankar och känslor, säger Liva.

Just nu pågår ett intensivt planeringsarbete och samordning med CIK-bygget. Enligt tidplanen ska Moves installeras under vecka 9 2019 och mycket ska falla på plats innan dess. Och eftersom det här är hennes första offentliga verk bekantar sig dessutom Liva med en annan typ av arbetssätt än hon är van vid.

- Jag var väldigt förberedd på att det skulle vara svårare att arbeta i en sådan här process, med ett offentligt verk. Det är större skala och jag är van att kunna hantera arbetet själv. Nu måste jag ha hjälp av andra för att räkna ut fästpunkter, vikter och annat. Det blir svårare och jag har fått inse att jag inte kan ha koll på allt. Att koordinera är min roll, vara en spindel i nätet. Beslut måste tas mycket tidigare, redan i skissförslaget måste helheten vara bestämd, innan det är bestämt att en får själva uppdraget.

Vad händer just nu?

- Widholms plåtindustri håller på att förbereda tillverkningen av den första formen. Sen är det en hel del logistik som ska lösas med transporten av verket till Knivsta men även hur det rent praktiskt ska tas in i byggnaden.

Du är ju i början av din karriär och uppdraget i CIK blir ditt första offentliga verk. Hur tror du att ditt liv och ditt konstnärskap ser ut om 10 år?

- Just nu tycker jag det är jättekul att jobba med offentliga verk och skulle gärna jobba vidare med det. Rent yrkesmässigt är det intressant, det är längre processer och man får träffa människor som håller på med väldigt olika saker. Jag bor nog kvar i Sverige om 10 år men såklart vore det kul att ställa ut utomlands. Jag har en större ateljé och har kanske testat att forska och doktorera. Men framförallt vill jag komma vidare i mitt konstnärskap och fortsätta undersöka och utvecklas, säger Liva.

Liva Isakson Lundin med installationen Hold Sway.

Liva Isakson Lundin med sin installation Hold Sway.